شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور چیست ؟
نوشته شده توسط : کنکور نویس

شورای عالی انقلاب به منظور پاسداشت جانبازان و ایثارگران، تسهیلات و مزایایی را تحت عنوان سهمیه ایثارگران در کنکور 1402 را برای ایشان در نظر گرفته است. سهمیه مذکور به دو دسته ایثارگران 5 و 25 درصدی تقسیم می گردد.

ایثارگران 5 و 25 درصدی هر کدام به ترتیب 5 و 25 درصد ظرفیت هر کد رشته محل را به خود اختصاص داده که بدیهی است تاثیری که ایثارگران 25 درصدی با توجه ظرفیت بیشتری که در کنکور داشته شانس قبولی افراد را افزایش می دهد اما لازم است داوطلبان به این نکته واقف باشند که شرایط و ضوابطی به منظور استفاده از این سهمیه برای داوطلبان قرار داده شده است که آگاهی از آنان ضروری می نماید.

در ادامه به بررسی جزئیات سهمیه ایثارگران چیست و تاثیری که در کنکور سراسری دارد می پردازیم تا مخاطبان آن را مطالعه نموده و با دریافت مشاوره صحیح احتمال قبولی خود را در کنکور 1402 افزایش دهند.

 

مشمولان سهمیه ایثارگران 25 درصدی در کنکور ۱۴۰۲

25 درصد ظرفیت هر کد رشته محل در کنکور سراسری سال تحصیلی ۱۴۰۲ به دارندگان سهمیه ایثارگران 25 درصدی که شرایط استفاده از این سهمیه را دارند، اختصاص دارد. این سهمیه تنها شامل افرادی است که در یکی از گروه های زیر قرار دارند:

 

  1. همسر و فرزندان شهدا و جاوید الاثر
  2. آزادگان و همسر و فرزندان آنان
  3. جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان

 

پراکندگی تعداد شرکت کنندگان کنکور سراسری و دارندگان سهمیه 25 درصد در گروه های آزمایشی مختلف در کنکور سال گذشته به شرح زیر می باشد:
 

تعداد ایثارگران 25 درصدی در کنکور تجربی 1401
ایثارگران 25 درصد 13512
تعداد کل شرکت کننده ها 510083
نسبت دارندگان سهمیه ایثارگران 25 درصد به کل شرکت کننده های گروه تجربی 2/6 درصد

 

در جدول زیر تعداد ایثارگران 25 درصدی در کنکور ریاضی سال 1401 قرار داده شده است.

 

تعداد ایثارگران 25 درصدی در کنکور ریاضی 1401
ایثارگران 25 درصد 1250
تعداد کل شرکت کننده ها 132452
نسبت دارندگان سهمیه ایثارگران 25 درصد به کل شرکت کننده های گروه ریاضی 0/9 درصد

 

در جدول زیر تعداد ایثارگران 25 درصدی در کنکور انسانی سال 1401 قرار داده شده است.

 
تعداد ایثارگران 25 درصدی در کنکور انسانی 1401
ایثارگران 25 درصد 4704
تعداد کل شرکت کننده ها 375869
نسبت دارندگان سهمیه ایثارگران 25 درصد به کل شرکت کننده های گروه انسانی 1/3 درصد 

 

در جدول زیر تعداد کل شرکت کننده ها و نسبت دارندگان سهمیه ایثارگران 25 درصد به کل شرکت کننده های گروه هنرقرار داده شده است.

همه متقاضیای ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ باید در زمان ثبت نام، با توجه به شرایطی که دارن، یکی از سهمیه های دفترچه رو انتخاب و در فرم اینترنتی ثبت نام وارد کنن. همون طوری که در دفترچه ثبت نام کنکور نوشته شده یکی از سهمیه های موثر در انتخاب رشته کنکور 1402، سهمیه ایثارگران است که به دو دسته سهمیه ایثارگران 25 و سهمیه ایثارگران 5 درصدی تقسیم شده.

 

هر داوطلب در گروه مربوط به سهمیه خودش قرار می گیره و نسبت به افراد اون گروه سنجیده میشه و چون این سهمیه ها تاثیر مثبتی در انتخاب رشته و قبولی داوطلب دارن، مورد استقبال و توجه خیلی از داوطلبان کنکور قرار می گیرن. با توجه به مطالبی که گفته شد و همچنین برای راهنمایی بهتر داوطلبای آزمون کنکور 1402 در این مقاله در مورد مشمولان سهمیه ایثارگران و تاثیر سهمیه ۵ درصدی و ۲۵ درصدی ایثارگران در کنکور سراسری ۱۴۰۲ توضیح داده شده.

 

مشمولان سهمیه ایثارگران 25 درصدی در کنکور ۱۴۰۲

تاثیرگذار ترین سهمیه کنکور سراسری، سهیه ایثارگران 25 درصده! از 100 درصد ظرفیت هر رشته محل 25 درصد به داوطلبای سهمیه ایثارگران بیست و پنج درصدی اختصاص پیدا می کنه. اما استفاده از این سهمیه نیازمند داشتن یک سری شرایط خاصه. داوطلبایی می تونن از این سهمیه ۲۵ درصدی استفاده کنن که همه شرایطی که در ادامه گفته میشن رو داشته باشن:

 

جزو یکی از این 3 گروه باشه:

 

  1. همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر.
  2. آزادگان و همسر و فرزندان آنان.
  3. جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان.

 

سهمیه اش از طرف ارگانش تایید شده باشه.

 

حداقل 70 درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل رو آورده باشه.

 

اگه سهمیه بیست و پنج درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول این سهمیه تکمیل نشه ظرفیت خالی باقی مونده، اول به سهمیه 5 درصدی ایثارگران که شرایط و حد نصاب لازم رو داشته باشن اختصاص داده میشه و اگه باز هم این ظرفیت خالی بمونه، به داوطلبای سهمیه آزاد اختصاص پیدا می کنه.

سهمیه ایثارگران چیست

کنکور سراسری شامل 5 سهمیه اصلی است که عبارتند از سهمیه منطقه یک ، منطقه دو ، منطقه سه ، سهمیه ایثارگران که از دو نوع 5 درصدی و 25 درصدی تشکیل شده است. هدف از ایجاد سهمیه های مختلف در کنکور سراسری و دسته بندی کردن داوطلبان در یکی از این سهمیه ها ، توزیع عادلانه ظرفیت دانشگاه ها در میان سهمیه هاست به طوری که برای سهمیه های پر داوطلب تر ، ظرفیت بیشتری از دانشگاه ها اختصاص داده می شود.

اما برای سهمیه ایثارگران 5 درصدی و 25 درصدی ظرفیت ویژه ای در نظر گرفته می شود و در واقع داوطلبانی که از این سهمیه بهره مند هستند ، شانس بیشتری برای قبولی در دانشگاه دارند.

مرتبط بخوانید : تاثیر سهمیه ایثارگران در دانشگاه فرهنگیان

 

 
 

کدام دسته از داوطلبان واجد شرایط سهمیه ایثارگران هستند

همانطور که گفته شد ، سهمیه ایثارگران شامل دو دسته 5 و 25 درصدی است که دارندگان سهمیه 25 درصد ایثارگران به شرح زیر هستند :

  • جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها
  • آزادگان و همسر و فرزندان آن ها
  • همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثران
احتمالا این را هم بپسندید  رتبه 1300 سهمیه ایثارگری - با رتبه 1300 سهمیه ایثارگری کجا قبول میشویم؟

همچنین داوطلبانی که دارای سهمیه 5 درصد ایثارگران هستند ، به شرح زیر می باشند :

  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه

 

 تاثیر سهمیه ایثارگران در کنکور چیست

5 درصد ظرفیت هر رشته ای در هر دانشگاهی به داوطلبانی اختصاص دارد که از سهمیه 5 درصد ایثارگران بهره مند هستند. همچنین 25 درصد ظرفیت پذیرش رشته محل ها به دارندگان سهمیه 25 درصد ایثارگران تعلق دارد. در مجموع از کل ظرفیت دانشگاه ها ، 30 درصد ظرفیت دانشگاه ها به سهمیه ایثارگران داده می شود و در نتیجه داوطلبانی که این سهمیه را دارند به نسبت داوطلبان سهمیه مناطق شانس قبولی شان بیشتر است.

مرتبط بخوانید : فرق سهمیه رزمندگان با ایثارگران

نحوه استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور

اگر سهمیه ایثارگران دارید ، برای استقاده از سهمیه خود در کنکور باید در زمان ثبت نام کنکور سراسری که در بهمن ماه می باشد ، به سازمان مربوطه مراجعه نمایید و کد پیگیری سهمیه خود را دریافت کنید. سپس لازم است این کد را در فرم ثبت نام آزمون سراسری درج نمایید تا سهمیه برای شما اعمال شود. در صورت عدم درج کد در فرم ثبت نام ، سهمیه منطقه برای داوطلب در نظر گرفته خواهد شد.

پس از آنکه سهمیه برای شما اعمال شد ، در زمان اعلام نتایج کنکور در کارنامه کنکور شما دو رتبه در سهمیه درج خواهد شد که یک رتبه مربوط به رتبه در سهمیه منطقه شما و یک رتبه نیز رتبه در سهمیه ایثارگری شماست. شما در صورتی می توانید با استفاده از رتبه در سهمیه ایثارگری انتخاب رشته کنید که 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد آن رشته محل را به دست آورید و در غیر این صورت ، باید با رتبه در سهمیه منطقه خود انتخاب رشته را انجام دهید.





:: برچسب‌ها: ایثارگزان و سهمیه کنکور ,
:: بازدید از این مطلب : 403
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: